Låt inte din oro ta över

För var och en av oss händer det saker i livet som gör oss rädda och oroliga. Det går inte alltid som vi vill eller som vi tänker oss. Det känns ibland som att det är omöjligt att lösa och till och med ibland som att det är dags att ge upp. Känner du igen det? Det gör vi nog alla tror jag.

När oron slår till

I mitt liv som är och har varit långt ifrån en spikrak framgång måste jag lära mig att hantera det. Det har inte varit så speciellt lätt, det är det fortfarande inte alla gånger. Men jag har lärt mig, via livet själv, seminarier, böcker etc att det är lite så här det fungerar. Att det känns och gör ont ibland hör livet till, men vi måste lära oss hur vi hanterar det. Det är där skillnaden finns mellan människor som når framgång och de som fastnar.

Lär dig att känna dina egna signaler, hur känns det för dig när allt går åt skogen? Kniper i magen, tungt att andas, svettas mycket, huvudvärk, listan kan göras oändligt lång, det tas på ett eller annat sätt ett uttryck i vår kropp.

Man ska vara ärlig med sig själv och inse att just nu är jag i det här läget. Men det är ett tillfälligt tillstånd, det kommer inte alltid att vara så här. Kanske har du hört låten Storms never last, så är det. Efter natt kommer dag, efter vinter kommer vår, det är så livet är skapat för sisådär 6500 år sedan. Vi kommer inte att kunna ändra på det. Det enda vi kan påverka är hur vi själva hanterar det och på vilket sätt vi ser på saken.

Det kan måhända vara en klen tröst när man känner att allt brakar ihop, men det är du som ska styra ditt liv och ta tag i rodret och säga vänligt men bestämt till dig själv: Det här känner jag igen, det känns rejält tufft just nu, men jag vet att det kommer att gå över, jag vet det och jag kan hjälpa till att byta riktning igen så att min livsresa fortsätter mot mina mål.

Hur då??

Faktiskt finns många sätt, jag själv brukar ha ett antal aktiviteter som jag ”kör igång” ungefär som en slags medicin. Några exempel i sin korthet utan inbördes prioritet:

  • Bryt det du håller på med och ta en kort promenad och få frisk luft
  • Gör din tacksamhetsövning (se tidigare inlägg)
  • Skriv en lista med 3-4 saker, stora eller små som tar dig framåt i riktning mot ditt mål.
  • Gör något på listan, ta det som känns bäst just nu, men gör det!
  • Beröm dig själv för att du bröt mönstret och känn att du redan nu styr skeppet åt rätt håll
  • Fortsätt, framåt framåt och kom ihåg, du är helt fantastisk, precis som du är!

Hoppas det hjälper dig på samma sätt som det har hjälpt mig många gånger.

0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *